کسب مهارت تنها راه ورود به بازار کار و کسب شغل مناسب می باشد **** مراکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان قاینات آماده ارائه آموزشهای مهارتی بصورت رایگان می باشند*** مهارت آموزی در محیط کسب و کار واقعی یکی از طرحهای مناسب متقاضیان کسب مهارت و تجربه (استاد شاگردی نوین )

Menu
JUX Mega Menu - модуль joomla Видео

بازدید مهندس کریمی فرماندار شهرستان قاینات از مراکز خواهران و برادران شهر قاین

       

   به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش فنی و حرفه ای قاین روز گذشته آقای مهندس کریمی فرماندار شهرستان قاینات به همراه مهندس نوروزی معاونت اداری پشتیبانی فرمانداری از مرکز در حال ساخت  خواهران و مرکز برادران قاین بازدید کردند .

در این بازدید فرماندار شهرستان از نزدیک وضعیت آموزشهای فنی و حرفه ای را در دو حوزه خواهران و برادران بررسی نمودند . ایشان در این بازدید در خصوص تکمیل ساختمان جدید خواهران که تاکنون 710 میلیون تومان در آن از اعتبارات تملک  استانی  هزینه شده است  قول مساعد دادند . این پروژه که سال 90 شروع شده است متاسفانه  بدلیل کمبود اعتبارات تا کنون 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است . 

فرماندار شهرستان در بازدید از کارگاههای اموزشی مراکز خواهران و برادران از نزدیک بامربیان و کاراموزان حاضر صحبت کرده و  مسایل و مشکلات آنها در حوزه های مختلف صنعت و صنوف را مورد نقد و بررسی قرار دادند .

 ایشان نیاز سنجی آموزشی در منطقه قاینات  را قبل از راه اندازی رشته جدید  لازم دانسته و همچنین ایجاد شرکت تعاونی های کوچک با همکاری کاراموزان و مربیان را یکی از راههای ایجاد اشتغال و کسب درامد دانستند . همچنین در خصوص  بعضی از رشته ها کسب و کار اینترنتی و ایجاد غرفه ای در پنج شنبه بازار برای فروش محصولات تولیدی کاراموزان را توصیه کردند . 

سالیانه حدود 3 الی چهار هزار نفر در رشته های مختلف و دوره های کوتاه مدت مراکز آموزش فنی و حرفه ای سطح شهرستان و همچنین آموزشگاههای ازاد  تحت نظم فنی و حرفه ای شهرستان شرکت میکنند . 

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان : اقتصاد،تولید و بازار کشور، تشنه مهارت افزایی جوانان جویای کار

مهارت افزایی و آموزش صحیح و اصولی آن یکی از ضروریات توسعه اقتصادی،صنعتی و اجتماعی جامعه به شمار می رود.

به گزارشخبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،،یکی از کاستی هایِ جدیِ امروز کشور، به  خلاء مهارت کافی در نیروی انسانی جویای کار جامعه باز می گردد.

با وجود تکثر قابل توجه دانش آموختگان ،شاهد حجم انبوهی ازبیکاریدر کشور هستیم که متاسفانه بخش عمده این معضل نیز مشمول فارغ التحصیلان مراکز علمی و دانشگاهی می شود و به تعبیر دیگر ضریب بیکاری در افراد و گروه هایی که از تحصیلات عالیه برخوردار نیستند به نسبت افراد و گروه هایی که از تجربه تحصیل در دانشگاه برخوردار هستند به مراتب کمتر است و گواه صدق این ادعا،به روشنی در اعداد و ارقامی که از سوی مراجع ذی ربط، منعکس شده،نموددارد،امری که در این مَجال،ضرورتی برای ریز شدن در آن احساس نمی شود و پیش از این در قالب گزارش های متعدد به آن پرداخته شده است.

اما باید به این سئوال پاسخ داده شود که چرا بخش قابل توجهی از بیکاران و جویندگان شغل در جامعه مشمول این طیف از گروه های جمعیتی می شود،افراد و گروه هایی که اساسا با هدف و رویای دست یافتن به مشاغل مورد دلخواه خویش و متناسب با رشته علمی که آن را برگزیدند، سودای اشتغال پس از دوران فارغ التحصیلی را در سر می پَروَرانده اند،اما بعد از اتمام تحصیلات با بن بستی ویران کننده تحت عنوان بیکاری مواجه شده اند و همین عارضه آنها را گرفتار مسائل و دغدغه های اقتصادی و اجتماعی و حتی روحی و روانیِ بسیار، کرده است.

پاسخ به این سئوال از ابعاد گوناگون قابل بررسی و تبیین است که در ذیل این گزارش به آن پرداخته می شود.

از عدم جذب دانشجو،متناسب با نیاز جامعه تا بالا رفتن  توقعات شغلی

یکی از دلایل ظهور  بیکاری در قشر تحصیلکرده جامعه به عدم نیازسنجی مناسب و متناسب با شرایط و اقتضائات جامعه باز می گردد.

به واقع،منطق حکم می کند مراکز دانشگاهی به تناسب نیاز کشور در رشته های گوناگون به جذب دانشجو مبادرت ورزند،امری که متاسفانه در طی سالیان گذشته مورد توجه قرار نگرفته و به تبع ، هرآنچه ضریب جذب و فارغ التحصیلیِ دانش آموختگان در رشته های دانشگاهی فراتر از حد نیاز افزایش یابد به همان میزان نیز شاهد تکثر  افزون تر بیکاری خواهیم بود.

از دیگر سو،انتظارات  قشر تحصیلکرده جامعه نسبت به کیفیت شغلی که مقرر است در آن مشغول به فعالیت شوند،بسیار بالا رفته و طبیعتا قرار نیست تمامی فارغ التحصیلان پشت میز نشین شوند و یا در سطوح مدیریتی مشغول به فعالیت شوند و این قاعده نه تنها در خصوص ایران بلکه در ارتباط با کلیه کشورها و جوامع جهان،مصداق پیدا می کند.

البته نمی توان از دایره انصاف خارج شد و به هر حال،یک فرد تحصیلکرده انتظار دارد به تناسب زمان و هزینه ای که چه بصورت شخصی و چه بصورت دولتی برای تحصیل او مصروف شده،در شغل متناسب با علاقه و تخصص خویش مشغول به فعالیت شود اما این نگاه منصفانه نباید نافی این واقعیت شود که کشور در حوزه های گوناگون فعالیتی نیازمند نیروی انسانی است و امکان و شرایط اشتغال و هدایت تمامی تحصیلکردگان به مشاغل مورد دلخواهشان وجود ندارد که البته این نقیصه،بازخورد و نتیجه اشکال اولیه(عدم جذب دانشجو به تناسب نیاز موجود کشور و تصمیمات و انتخاب هایِ هیجانیِ متقاضیان تحصیل در انتخاب رشته و ورود به دانشگاه) است.

اما در این میان،یکی از اصلی ترین نقیصه ها،به ضعف درمهارت افزایی نیروی انسانی،بخصوص در طِیفِ تحصیلکرده جامعه،معطوف می شود.

اقتصاد،تولید و بازار کشور،تشنه مهارت افزایی جویندگان شغل

اگر بی پرده سخن گوییم باید به این واقعیت تلخ و غم انگیز اشاره شود که متاسفانه بسیاری ازفارغ التحصیلان مراکز علمی و دانشگاهیکشور فاقد مهارت و تخصص کافی در رشته هایی هستند که به تعبیر خود،سال ها هزینه و عمر خویش را صَرفِ آن کرده اند.

قاسم دولتخواه،یکی از مدیران مراکز صنعتی و تولیدی در استان البرز،در گفت‌وگو با  خبرنگاراقتصاد و انرژی،با اشاره به ضرورت ارتقای مهارت افزایی در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی و به تعبیر صحیح تر در فرآیند تحصیلِ در مراکز علمی و دانشگاهی گفت: همواره از موضوع سابقه کاری به عنوان مانعی جدی و بزرگ در پیش پای جویندگان شغل یاد می شود و به درستی به این موضوع اشاره می شود که به هر ترتیب متقاضیان شغل باید از یک نقطه و مبدایی شروع به فعالیت کنند و تاکیدِ به برخورداری از سابقه شغلی به عنوان پیش شرط استخدام و اشتغال ، با این واقعیت منافات دارد.

وی افزود:علی رغم وارد بودن این نقد و ایراد،نباید این واقعیت را نادیده اِنگاشت که بخشی از این پیش شرط استخدام برای به اصطلاح جویندگان شغل،ریشه در این واقعیت تلخ دارد که بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی از مهارت کافی در زمینه تحصیلی خویش برخوردار نیستند و این فقدان باعث می شود که میان بندهایی که به عنوان ضروریات و شرایط جذب نیرو مطرح و اِعمال می شود به اَمرِ برخورداری از سابقه کاری تاکید شود.

دولتخواه تصریح کرد:بنده،به عنوان مدیر یک مرکز تولیدی و صنعتی با علم به این واقعیت و نقدی که بعضا بصورت مستقیم ،متقاضیان شغل در فرآیند مصاحبه و بررسی مدارک به آن اشاره می کنند،ناچار به لحاظ کردن این شرایط هستم،زیرا کارخانه ای که در حال حاضر در زمینه تولید مشغول به فعالیت است،محل کسب مهارت نیست و در واقع می باید این مهارت در فرآیند تحصیل و آموزش آموخته شود و به تبع نیروی انسانی جذب شده باید در مقطع کوتاهی پس از جذب بهره وریِ خویش را به اثبات رساند ،در غیر اینصورت وقت و هزینه این مرکز مصروف مسائلی می شود که در شرایط فعلی و آن هم با وجود مشکلات اقتصادیِ بَیِنی که شاهد آن هستیم،مقرون به صرفه نخواهد بود.

این امر نه تنها در حوزه های فنی،تولیدی و صنعتی بلکه در رشته های انسانی نیز ظهور  پیدا می کند و شاهد آن هستیم که فارغ التحصیلان فلان رشته دانشگاهی با وجود برخورداری از مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد به معنای واقعی کلمه کارشناس نیستند و جز حجمی از محفوظات تئوریک ، فاقد توان کافی برای ایفای نقش در رشته مربوط هستند.

بارها این عبارت مطرح شده که ورود به دانشگاه در کشورهای توسعه یافته امری سهل است، اما خروج از آن و اِتمام فرآیند آموزش و کسب مهارت بسیار  دشوار است و دانشجو به سختی موفق به دریافت مدرک می شود که این امر دال بر این واقعیت است که مراکز علمی و آموزشی در کشورهای پیشرفته،حساسیت بسیاری نسبت به زبده و خبره شدن دانشجو اعمال می کنند که البته طرح این موضوع به معنای مطلق بودن این قاعده و رویه در کشورهای توسعه یافته نیست،آنچنان که کم نیستند دانشگاه هایی که اساسا مدارک علمی آنها مورد تایید وزارت علوم ایران نیست و به موازات آن مراکز علمی و دانشگاهی بسیاری در ایران در امر آموزش سختگیری بسیاری را لحاظ می کنند اما این رویکرد صحیح،متاسفانه فراگیر و گُسترَدِه نیست.

نقش بی بدیل مهارت افزایی در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی/ضرورت فرهنگ سازی در این حوزه احساس می شود

یکی از ایرادها ، به فضا و زمینه فکریِ حاکم بر اذهان و افکار عمومی متقاضیان تحصیل و خانواده های آنها معطوف می شود ، به نحوی که برخی گمان می کنند،موفقیت آنها،ضرورتاً مستلزم تحصیل در رشته هایی خاص است که بنابر ملاحظاتی از اشاره مستقیم به عناوین چنین رشته هایی پرهیز می کنیم،در صورتی که یک فرد فنی و متخصص در رشته های مکانیک ، برق ، ساختمان ، ،تراشکاری،درودگری و صدها رشته فنی و تخصصی دیگر نیز می تواند به عنوان یک فرد موثر در جامعه ایفای نقش کند،و قطع به یقین در این امر،آموزش فنی و حرفه ای و توسعه و تقویت آن در کشور،نقش موثری ایفاء می کند.

چندی پیش،فرهاد فلاحتی،نماینده مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از مراکز آموزش فنی و حرفه ای در جمع خبرنگاران اظهار کرد:می باید برای توسعه آموزش های مهارتی،تلاش افزون تری لحالظ شود،زیرا آموزش فنی و حرفه ای نقشی محوری دراشتغالزاییو تحقیق سیاست های اقتصاد مقاومتی(به عنوان نقشه راهِ جامِعِ اقتصادی و توسعة کشور) ایفاء می کند.

وی می گوید:تنها مرکزی که می تواند در زمینه اشتغالزایی و توسعه فرصت های شغلی،نقشی محوری و بسیار کارآمد ایفاء کند،به همین حوزه ها (فنی و حرفه ای) معطوف می شود.

متاسفانه در سالیان و دهه های گذشته،موضوعمهارت افزاییدر محوریت عرصه آموزشی کشور قرار نداشت و امروز پس از گذشت سال ها و دهه ها،جامعه با هزینه سنگین بیکاری و تبعات و پیامدهای خسارت بار آن مواجه شده است.

چندی پیش،همایون یوسفی،نماینده مردم اهواز نیز در مجلس شورای اسلامی،مطرح کرد:متاسفانه در بحث توسعه مهارت آموزی،مسئولان دچار غفلت شده اند و با آسیب شناسی عارضه بیکاری این واقعیت مسجل می شود که فقدان مهارت یا ضعف های مهارتی،عامل اصلی از دست رفتن شانس برخوردای از شغل به شمار می رود.

وی می گوید:برای ایجادشغل،زیرساخت لازم ایجاد نشده و همین نارسایی باعث شده ( بسیاری از ) جوانان پس از ورود به دانشگاه ها و پس از فارغ التحصیلی،از مهارت کافی برای اشتغال بی بهره باشند و متاسفانه این خلاء در اشتغال در حال حجیم و بزرگ تر شدن است.

به زعم این نماینده مجلس شورای اسلامی،حوزه خدمات،75 درصد ازاشتغالکشور را تامین می کند و نیاز است فنی و حرفه ای برای توسعه اشتغال در این حوزه،برنامه های لازم را تدوین،طراحی و عملیاتی کند.

توجه نظام آموزشی به توسعه فنی و حرفه ای ارتقاء پیدا کرده است

تجارب تلخ سالیان اخیر باعث شده تا آموزش و پرورش کشور به عنوان قطب اصلی تربیت نیروی انسانی در راستای توسعه آموزش های فنی و حرفه ای تلاش هر چه بیشتری را لحاظ کند.

علی ذبیحی،مشاور وزیرِ اسبق آموزش و پرورش در گفت و گویی کوتاه با  خبرنگاراقتصاد و انرژی،با اشاره به مطلب فوق گفت : نقش فنی و حرفه ای در مهارت آموزی و مهارت افزاییِ دانش آموزان و نوجوانان غیر قابل انکار است و همین واقعیت باعث شده در سالیان اخیر توجه افزون تری نسبت به تقویت و افزایش کَمی و کِیفی مدارس فنی و حرفه ای لحاظ شود.

در کنار این الزامات،موضوع سنجش استعدادها یا همان استعداد سنجی،از امور و ضروریاتِ مهم دیگری است که نباید به سادگی از آن گذشت و قطعا توجه به این اَمرِ خطیر و هدایت صحیح تحصیلی دانش آموزان متناسب با توانایی ها و استعدادهای آنها و همچنین فرهنگ سازیِ اصولی و توجُهِ اذهان و افکار عمومی جامعه،بخصوص والدین دانش آموزان به این واقعیت که موفقیت فرزندان آنها ، لزوما با پزشک،وکیل یا قاضی شدن تضمین نمی شود،از مولفه های حائز اهمیتی است که علاوه بر کاهش ضریب بیکاری،زمینه و بستر شایسته تر توسعه فنی،تولیدی و اقتصادی کشور(در سایه مهارت آموزی و مهارت افزایی فزاینده تر را ) فراهم می سازد.

اجرای 275000 نفر ساعت آموزش در مراکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان قاینات در شش ماهه اول سال جاری

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش فنی و حرفه ای قاین   در شش ماهه ابتدایی سال تعداد 275000 نفر ساعت آموزش معادل 1820 نفر دوره آموزش در مراکز آموزش فنی و حرفه ای سطح شهرستان قاینات برگزار شده است 

بخش های مختلف آموزشی فنی و حرفه ای شهرستان    از قبیل مراکز ثابت شهری ، سیار روستایی ،زندان ، پادگان، دانشگاه  و صنایع در تمام طول سال در حال ارایه مهارتهای مختلف به متقاضیان و کارجویان می باشند ا زنکات قابل توجه اینکه آموزشهای مهارتی بصورت رایگان صورت میگیرد و از متقاضیان فقط هزینه ثبت نام و صدور گواهینامه اخذ می شود . 

رشته های مختلف فنی  از قبیل برق ، مکانیک ، چوب ،ساختمان ،خودرو و ...  و رشته ههای خدماتی از قبیل رایانه ، طراحی و  دوخت ، صنایع دستی از جمله رشته های قابل ارایه  د ر مراکز می باشد 

در شش ماه اول حدود 60000 نفر ساعت آموزش فقط در روستاهای مختلف سطح شهرستان با همکاری بخشداری ها برگزا ر شده است که  باعث شده است  روستاهای مختلف و دور افتاده  نیز دسترسی مهارتی  داشته باشد  

افرادی که متقاضی مهارت آموزی هستند و رشته مورد دلخواه خود را در مراکز فنی و حرفه ای نمی توانند پیدا کنند میتوانند در طرح مهارت آموزی در محیط کسب و کار واقعی شرکت کرده و در بخش خصوص با نظارت و معرفی مرکز به امر مهارت اموزی بپردازند و در پایان با شرکت در آزمون ،گواهینامه پایان دوره دریافت نمایند 

25 اموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای در سطح شهرستان نیز در تمام طول سال آماده ارایه آموزشهای مهارتی خدماتی هستند که همه ساله سهم 800 الی 1000 نفری از تعداد اموزش دیدگان سطح شهرستان را به خود اختصاص میدهند 

کسب عنوان زن روستایی نمونه کشوری توسط خانم حسینی مدیر آموزشگاه ریحانه شهرستان قاینات

 

دومین همایش ملی بزرگداشت روز جهانی زنان روستایی و عشایری با شعار "توسعه کسب و کار، زیست بوم سازگار و معیشت پایدار" 

           دومین همایش ملی بزرگداشت روز جهانی زنان روستایی و عشایری با شعار "توسعه کسب و کار، زیست بوم سازگار و معیشت پایدار" روز دوشنبه 23 مهرماه همزمان با روز جهانی زنان روستایی در سایر کشور های جهان برگزار شد. این نشست با حضور دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده،  دکتر مویدی معاون آموزش و ترویج کشاورزی، خانم مهندس بنی هاشم مشاور وزیر و مدیرکل دفتر توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی و عشایری، مهندس قندالی رئیس سازمان امور عشایر، وزیرمختار و دبیر اول سفارت ژاپن، نماینده ارشد و کارشناس دفتر جایکا در ایران، تعدادی از برگزیدگان زنان روستایی و عشایری، مروجان مسئول پهنه های تولیدی، کارشناسان جهاد کشاورزی، مدیران هماهنگی ترویج استانها، روسای سازمان های جهاد کشاورزی در سالن فجر سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد. دکتر مویدی سرپرست معاونت آموزش و ترویج کشاورزی پیام مهندس حجتی وزیرجهاد کشاورزی خطاب به همایش را قرائت نمود و مراسم رونمایی از تعدادی از محصولات سالم پروژه ملی انجام شد و  از 32 کارشناس مسوول در حوزه زنان روستایی و عشایری استانها همچنین  3 زن روستایی که در حوزه کارآفرینی جزء برترین های کسب و کار روستایی به شمار می آیند، تقدیر شد.

در این همایش خانم حسینی مدیر آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای ریحانه قاینات در جمع سه زن روستایی کارافرین قرار گرفت .موضوع "استارت اپ(زنان روستایی)، یکی از طرح های ارایه شده توسط ایشان در این همایش بوده است که مورد استقبال صاحب نظران بحث کارافرینی قرار گرفته است  

قابل ذکر است اموزشگاه صنایع دستی ریحانه در سال گذشته با همکاری خوب بخشداری ها و دهیاریهای شهرستان و مرکز آموزش فنی و حرفه ای قاین توانسته است به حدود 420 نفر از زنان روستایی که به امکانات  مهارت آموزی در شهرها دسترسی ندارند  معادل 55000 نفر ساعت آموزش مفید ارایه دهد و  همچنین در شش ماه نخست امسال نیز  به 230 نفر دیگر از روستاهای کمتر برخوردار 33000 نفر ساعت آموزش مهارتی ارایه دهد .

مهارتهای خیاطی ،تابلو فرش ،آرایش و پیرایش زنانه و سایر مهارتهایی که موردنیاز زنان روستایی می باشد و در طول سال صرفه جویی اقتصادی خوبی برای خانواده های روستایی ایجاد میکنند توسط این آموزشگاه در روستاهای مختلف ارایه می شود 

بازدید آقای حق پرست معاون آموزشی اداره کل فنی و حرفه ای از اجرای طرح آموزش روستایی در سطح شهرستان قاینات

به گزارش روابط عمومی مرکز قاین آقای حق پرست و هیئت همراه ازروند اجای آموزشهای مهارتی در روستا های سطح شهرستان قاینات بازدید کردند . روستاهای نوقاب پسکوه ، شندان عرب بعنوان نمونه مورد بازدید قرار گرفتند و از نزدیک روند اجرای آموزشهای مهارتی را بررسی کردند . همراهی بخشداران و دهیاران در برگزاری دوره های مهارتی بسیار تاثیر گذار میباشد و در روند  افزایش کیفیت آموزش بسیار مهم می باشد 

با انعقاد تفاهم نامه با بخشداری مرکزی تا کنون و از سال گذشته تعداد  30 دوره  در 25   روستا برگزار شده است که حدود  650   نفر توانسته اند از این آموزشها بهره مند شوند . کارگاههای آموزشی خیاطی ،قالی بافی و آرایشگری از جمله تقاضاهای این روستاها هستند که با نظارت مستقیم دهیار هر روستا  اجرا میگردد.در حال حاضر در روستای شیخ علی  کارگاخ خیاطی در حال برگزاری می باشد و این مرکز بکمک بخشداریها سعی در گسترش این آموزشها در تمامی 140 روستای برخوردار سطح شهرستان دارد. 

در این بازدید از خانم حسینی مدیر مسئول آموزشگاه ریحانه النبی به دلیل ارایه آموزش ها ی با کیفیت تقدیر بعمل آمد و دستورات لازم برای رفع مشکلات در مسیر اجرای دوره ها صادرگردید